Een portret van de schilder Henk Siepel uit Lelystad. Henk heeft de Amateurkunstprijs van 2018 in de wacht gesleept met zijn schilderkunst!
De Kubus benaderde ons om een aantal video’s te maken voor winnaars van de Amateurkunstprijs. We besloten om portretten te maken en kwamen bij winnaar Henk Siepel terecht.
Een portret draait om de persoon zelf. Wie is Henk? Wat doet hij én waarom doet hij dit? Wat vindt hij er zo mooi aan? Het antwoord op deze vragen toont de passie van Henk. Het gaat erom dat we de persoon leren kennen en een inkijkje in zijn passie krijgen. Met deze invalshoek gingen we naar Henk toe.
Carsten Zoon
Cameraman & Editor
Elke jaar maken wij dagjournaals voor Royal Adventure Weekend! Ook wel RAW genaamd. RAW Is een gaaf weekend voor jongeren, waarbij ze gaan ontdekken wat die royal mission inhoudt! Met z’n allen kamperen op een groot veld en dol dwaze avonturen beleven.
In de meetings gebeurt het echte werk en daar wordt het weekend afgetrapt met een dikke leader. Een introductie van het thema + de gezichten van het dagjournaal dat jaar.
Onze missie was om weer zo’n spetterende intro te maken. Al dromend van de echte filmtrailers, zijn wij onze eigen mission impossible begonnen. Zwarte pakken, stropdassen, koffertjes, drones, jeeps, virtual reality, hacks. Afgezien van een mega budget hebben we toch dit bombastische geheel neergezet.
Een boodschap die niet iedereen zal begrijpen, maar dat is logisch. Dit is voor de insiders! De echte RAW’ers! Ik kan maar één ding zeggen, “Je had er bij moeten zijn”.
In dit proces van maken, krijgen we volledige vrijheid. Echte noodzaak voor zo’n trailer is er niet, maar vraag vanuit de jongeren is er zeker. Dit maakt het bedenken vooral een project, waarbij je alle dingen die je een keer wil uitproberen kan doen.
Na een eerdere leuke samenwerking meldde Toerisme Flevoland zich bij ons. Met een vrij last-minute verzoek. Zij wilden maarliefst tien hoogtepunten uit Flevoland in beeld brengen die ervoor moesten zorgen dat het toeristisch zomerseizoen in Flevoland een boost kreeg. Deze video’s waren bestemd voor advertenties op YouTube, Facebook, Uitzending Gemist en andere online plekken die specifiek zijn getarged.
Door het kortetermijn verzoek hebben we de lijntjes enorm kort gehouden. Zo was er voor en op de draaidagen geregeld telefonisch contact om alles af te stemmen. Niet in de laatste plaats omdat er tien Flevolandse activiteiten waren die ook last minute rekening moesten houden met een filmploeg. Carsten en Joey pakten deze communicatie op en hebben de planning met de activiteiten volledig rond gekregen en tegelijkertijd Toerisme Flevoland van de ontwikkelingen op de hoogte gehouden. In een brainstorm is het concept bedacht. Vervolgens zijn we in vier dagen tijd, tien activiteiten wezen bezoeken. Op ludieke wijze hebben we onszelf overgegeven aan alles wat we tegenkwamen. Na vier onwijs leuke maar behoorlijk intensieve dagen, heeft Joey de volledige montage van de video’s voor zijn rekening genomen. Uit deze toffe campagne zijn 10 video’s gekomen die de activiteiten in beeld brengen, 4 video’s die meerdere activiteiten laten zien en 2 video’s in het Duits.
We don’t stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing.
De video’s van de activiteiten duren vijftien seconden. Hierdoor was het essentieel dat er een sterk concept achter zat. We hadden namelijk maar vijftien seconden de tijd om te vertellen dat we in Flevoland waren, dat de in beeld gebrachte activiteit super gaaf was en vooral dat er zoveel meer gaafs in Flevoland is dat ontdekt kan worden. Om dit te kunnen doen hebben we voor iedere video een vaste opbouw gehanteerd. Carsten en Joey zijn kijken op de kaart van Flevoland, waar met een animatie een activiteit getoond wordt. In het volgende shot zijn ze op locatie en ondergaan ze één van de hoogtepunten van de activiteit. De video’s eindigen met een oproep om door te klikken. Wanneer de kijker aan deze oproep voldoet, komen ze terecht op een landingspagina waar alle video’s staan. Vanuit deze pagina kunnen ze direct door naar de website van één van de activiteiten.
Carsten Zoon
Acteur, Cameraman, Editor
Matthias Lycklama à Nijeholt
Editor
Centrada heeft voor haar huurders een budget beschikbaar om de leefbaarheid in de wijken te vergroten. Een tof initiatief, waarbij bewoners met financiële steun van Centrada zelf initiatief nemen om hun buurt leefbaarder te maken. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een bankje, het aanleggen en onderhouden van een gezamenlijk tuintje, of een buurtbarbeque. Ondanks dat dit toffe project al een tijdje bestaat, worden er nog niet veel aanvragen ingediend. En dat mag anders! Om de bekendheid van ‘de Beter Buurt Bijdrage’ te vergroten onder haar huurders, klopte Centrada bij ons aan. Zij wilden een video die onder de huurders kon worden verspreid om hun te mobiliseren mee te doen met de ‘Beter Buurt Bijdrage’.
Storm in onze hersens! Of op z’n Engels: een brainstorm! Dat ging vooraf aan de conceptontwikkeling voor deze video. Carsten en Joey staken de koppen bij elkaar om een video te verzinnen die aan de wensen van Centrada zou voldoen. En dat is gelukt. We besloten werkelijk gerealiseerde initiatieven in beeld te brengen aan de hand van een portretstijl. De gekozen verhalen zouden andere huurders met (nieuwe) ideeën moeten prikkelen om ook een beroep te doen op de ‘Beter Buurt Bijdrage’, om zo hun idee te realiseren.
Hans, Martha en Rieni zijn initiatiefnemers die onwijs betrokken zijn bij hun buurt. Hun echte verhaal wordt gevangen in beeld. Dit gebeurt aan de hand van een interview, ondersteund door beelden. Op het eind van de video komt een Call-to-Action om zelf ook je voordeel te doen met de ‘Beter Buurt Bijdrage’ voor jezelf en jouw buurt.
Carsten Zoon
Cameraman & Editor
De allereerste officiële toeristische route van Nederland ligt, jawel, in Flevoland! Na prachtige routes in Frankrijk door onder andere Champagne en Bourdeaux, heeft nu ook Nederland een èchte ‘Route Touristique’. Speciaal voor de opening van deze route klopte Toerisme Flevoland bij ons aan om een ludieke video te maken. Een video die met de juiste sfeer een greep uit de bezienswaardigheden langs de route toont en tegelijkertijd eentje met een knipoog. Op ons lijf geschreven dus!
Tijdens een meeting met Toerisme Flevoland hebben we kennis- en vooral heel veel lol gemaakt. We hebben het idee besproken en zijn toen snel naar ons eigen kantoor gegaan om alles uit te werken. Na een brainstorm werd een idee geboren en zijn Matthias en Carsten op pad gegaan. Ondanks de koude dag hebben zij zomerse beelden gedraaid langs de prachtige Flevolandse Route Touristique. Nadat Joey een selectie had gemaakt van de beelden en een eerste edit had klaargezet, heeft Matthias de video afgemaakt. En wat is het altijd heerlijk om een opdrachtgever te hebben die enorm lovend is over het resultaat. Zo ook Toerisme Flevoland.
Het concept voor deze video was niet ingewikkeld. We moesten aan de hand van een ludieke zomerse video de hoogtepunten van de Route Touristique in beeld brengen. Het concept dat geboren werd uit de brainstorm, richtte zich dan ook vooral op de productionele kant van het verhaal. Een knipoog naar de bekendere Franse toeristische routes resulteerden in het idee voor een stokbrood-gevecht. De zomerse kleren die in een fel kleurenpalet passen en de cabrio met surfplank maken het plaatje helemaal af.
Carsten Zoon
Acteur, Cameraman & Editor
Matthias Lycklama à Nijeholt
Acteur, Cameraman & Editor
In het najaar van 2016 hebben we de prachtige Marken ontdekt. We werden door de Agriturismo Vechhio Gelso naar Italië gehaald om een video te maken van hun prachtige pension. De titel ‘agriturismo’ staat voor een boerenbedrijf dat vooral gebruikt wordt voor landbouw, maar wat ook wordt ingezet voor toerisme. In het geval van Vechhio Gelso houdt dat in dat hun gasten kunnen genieten van eigen gemaakte pasta, vlees en groenten van het land en eigenhandig geplukte kruiden. Geen wonder dat de trots op hun prachtige onderneming enorm groot is en het was een eer dat wij die trots mochten vereeuwigen door middel van een video over hun pension en prachtige omgeving.
Terwijl we door eigenaar en gastheer Simone op sleeptouw werden genomen, hebben we het geweldige gebied de Marken ontdekt. Als vanzelf begonnen we te filmen wat we zagen en genoten we van de beelden die via onze lens onze camera’s binnendrongen. Zonder een heel strak van tevoren uitgewerkt concept, hebben we gezorgd dat de ‘feeling’ waarin wij als gasten werden ondergedompeld, gevangen werd in beeld.
Van tevoren hebben we geen strak concept opgesteld voor het maken van de video voor Vecchio Gelso. Het was voor ons één groot avontuur door de Marken, we kwamen op mooie plekjes uit en hebben deze natuurlijk vastgelegd. We lieten alles op ons afkomen en door de prachtige omgeving konden we er constant voor zorgen om prachtige plaatjes te schieten.
Matthias Lycklama à Nijeholt
Cameraman & Editor
Carsten Zoon
Cameraman & Editor