City Marketing Lelystad
In de eerste vijf jaar van ons avontuur als Klei maakten wij een korte speelfilm. Dit deden we onder de naam ‘OWFP’ (One Week Film Project). De naam zegt het al: een film maken in een week! En Vlucht is onze vijfde film die op deze manier tot stand is gekomen.
De werkwijze van het OWFP is elk jaar hetzelde en in theorie heel simpel. Op maandag bedenken we met zijn drieën een plan voor een film en schrijft Joey een script. Op dinsdag doet Joey de casting en maakt het draaiboek, coördineert Carsten de productie en werkt Matthias aan de shotlist en het storyboard. Op woensdag, donderdag en vrijdag filmen we. De montage gebeurt in de drie weken daarna tussen onze reguliere werkzaamheden door.
Een meisje dat ooit als vluchtelinge in Nederland is komen wonen, is inmiddels gesetteld. Ze heeft een leuk baantje in een lunchroom en ondertussen studeert ze. Toch wordt ze één keer per jaar keihard uit haar normale leven teruggefloten om te worden geconfronteerd met het verleden. Die ene dag in het jaar die voor velen een hoogtepunt is, is voor haar een dieptepunt waar ze elk jaar weer tegenop ziet en waardoor ze al de hele dag gespannen is.
Matthias Lycklama a Nijeholt
Editor
Mattie
Carsie
Tijdens de eerste vijf jaar van ons avontuur als Klei, maakten wij ieder jaar een korte speelfilm. Dit deden we in één week tijd, onder de titel “One Week Film Project” of OWFP! Tijdens het jaarlijkse feest waarop wij met vrienden en familie vieren dat we weer een jaar verder zijn, vertoonden we deze film op het grote doek. Speciaal voor de laatste film die we tijdens het OWFP gemaakt hebben, maakten we een toffe promo. Deze promo stuurden we naar familie, vrienden en iedereen die geïnteresseerd was, om aan te kondigen dat dit onwijs gave project – gevolgd door een onwijs gaaf feest – er weer aan zat te komen.
Omdat wij met zijn drieën een vakantie naar Hong Kong hadden ingepland, konden we de kans niet laten liggen om deze supervette stad te onderwerpen aan onze droom om toffe video’s te maken. Bewapend met camera’s en traditioneel chinese outfits, gingen we op pad om deze promo net zo vet te maken als ons avontuur in Hong Kong.
Matthias, Carsten en Joey zijn in Hong Kong. Ze worden alle drie gealarmeerd dat het bijna 2 februari is: de dag waarop een nieuwe film wordt getoond. Ze besluiten het op een rennen te zetten, om te zorgen dat ze op tijd zijn. Op het moment dat hun paden samenkomen in een typische straat in Hong Kong, staan zij naar elkaar en kijken zij op. Het blijken niet Matthias, Carsten en Joey, maar drie totaal andere gasten te zijn; Chineze jongens. Ze blijken in het laatste shot onderdeel te zijn van een opname die wordt gemaakt door de echte Matthias, Carsten en Joey. Matthias zit hierbij in zijn vertrouwde rol als cameraman, Carsten let op het geluid zoals alleen hij dat kan en Joey regiseert zoals hij al vele producties onder zijn regisserende hand heeft onderworpen.
Tijdens de congresdag van Kunskapskolan hebben wij een videoverslag gemaakt die aan het eind van het congres als afsluiting vertoond werd.
Samen met twee eigen kids-reporters waren we te gast op de congresdag van Kunskapskolan. Van deze leuke en leerzame dag hebben wij een videoverslag gemaakt door de bril van kinderen. Met twee leuke kids, bewapend met microfoon, zijn we gaan kijken wat de congresdag te bieden had en welke leerzame workshops er allemaal werden gegeven. Nog tijdens het congres hebben we het videoverslag gemonteerd tot een dynamische Same Day Edit. Deze is aan het eind van het congres getoond, waarbij we de lachers op onze hand hadden. Vooral dankzij onze geweldige kids-reporters natuurlijk!
Bij Kunskapsskolan werken we tijdens de congresdagen niet met een strak concept. De Kidsreporters bepalen eigenlijk wat er gebeurt! Zij zijn de journalisten en stellen de vragen en zij beleven het congres op hun manier. Natuurlijk geven we ze hier en daar wat coaching, maar we proberen ze zo vrij mogelijk te laten. Zij beleven de dag, wij filmen hun beleving en uiteindelijk beleven de gasten hun beleving. Snap je ‘m nog? 😉
Het Nationaal Filmfestival voor Scholieren is een onwijs tof festival waarin jonge filmmakers de kans krijgen om hun werk mee te laten dingen in een wedstrijd onder leeftijdsgenoten. Eens per jaar is er de festivaldag die wordt afgesloten met een chique gala-avond. Hier worden de prijzen uitgereikt en wint elke eerste plaats twee tickets naar Griekenland en deelname aan het internationale jongerenfilmfestival Camera Zizanio. Joey en Joanne zijn al drie jaar op rij de vaste presentatoren van het NFFS wanneer zij besluiten dat hun entree een toffe aankondiging verdient. Doormiddel van een korte film willen zij dit festival openen, waarna zij hun opmars maken naar het podium om het publiek een avond lang te bedienen tussen films en prijzen door.
Onder het genot van een heerlijk glas wijn, staken Joanne en Joey de koppen bij elkaar. Na een leuke brainstorm bedachten zij het script voor de openingsvideo. In de week erna gingen zij samen met Matthias op stap om de shots te schieten. Matthias kroop op zijn beurt weer achter zijn iMac om een video te kneden waar een theaterzaal vol tieners spanning van kon genieten op het grote doek.
Joanne zit geërgerd in een bar te wachten op Joey, die kennelijk veel te laat is. Joey, die niksvermoedend bij de kapper zit, droomt over het winnen van prachtige prijzen. Als zijn telefoon gaat, realiseert hij zich dat hij te laat is en haast zich om nog op tijd in de auto te stappen. Hij krijgt daar op zijn falie van Joanne en snel rijden ze naar het Agora Theater: de plek waar de gala-avond van het NFFS plaatsvindt.
Elk jaar op RAW (Royal Adventure Weekend) maken wij dagjournaals. En deze journaals beginnen met een toffe intro die past bij het thema. In 2017 hebben we een intro gemaakt die overeenkomt met de naam van RAW. Koninklijk, avontuurlijk en totale ontspanning in je vrije tijd. of terwijl: Royal, Adventure en Weekend!
Matthias had voor ogen hoe de video eruit moest zien. Hij begon met het monteren van de audio, waarna hij er zelf getekende beelden op bouwde. Doordat we dit ‘bewegende storyboard’ voor handen hadden, konden we tijdens het draaien enorm efficiënt te werk gaan en maakten we precies de shots die in de montage in één klap op de muziek konden worden gezet.
Royal. Koninklijk. Dat wordt vertegenwoordigd door Joey. In een koningspak. En koninklijk kan hij zich gedragen! Matthias gaat voor het avontuur. Gehesen in zijn backpack-outfit springt hij in een sloot en besmeurt hij zijn gezicht met modder van de bodem. Lekker! Dan het weekend. Ontspanning. De personificatie van deze twee termen komen samen in de persoon van Carsten. Dus uiteraard vertegenwoordigt hij deze rol alsof hij nooit anders heeft gedaan. Cheers!
City Marketing Lelystad
City Marketing Lelystad meldde zich bij ons v0or enkele video’s omtrent toerisme beleving in Lelystad. Wat kun je in Lelystad allemaal doen en beleven als toerist?
Wat zijn toffe plekken en wat kun je ontdekken? Met deze input konden we aan de slag om een concept te bedenken. De video’s mochten allemaal 25 seconden duren en per video werd er één locatie getoond.
Het enige wat we wisten is op welke locaties er allemaal gefilmd ging worden.
Na de eerste briefing kwamen we terug op kantoor en gingen we direct aan de slag met het concept. Aangezien er wat tijdsdruk zat op het project besloten we om zelf de rollen te vervullen van toeristen.
Joey & Carsten gingen Lelystad beleven! Per locatie hebben we een verhaaltje gemaakt om zoveel mogelijk te kunnen vertellen over die omgeving. We besloten het, ondanks de tijdsdruk, toch groots aan te pakken. We wilden een groot schip, we wilden de Batavia op, hadden een Volkswagen busje nodig en er moesten wat bootjes geregeld worden! Direct na het bedenken van het concept zijn we op pad gedaan om zaken te regelen. Gelukkig stonden de meeste mensen voor ons klaar en wilde iedereen van harte meehelpen! Props to the Lelystedeling.
We maakten een algemeen concept voor alle video’s met daarin weer een concept per video. Het algemene concept werd eigenlijk het ‘format’ waarin iedere losse video gedoopt werd.
Op iedere locatie gebeurt natuurlijk iets anders, maar dit hebben we wel gedaan volgens een vast stramien. Aangezien elke video 25 seconden zou duren, hebben we alle video’s hetzelfde opgebouwd.
Het concept bestaat voornamelijk uit overgangen. Er gebeurt iets op de ene locatie en we gaan over in een andere gebeurtenis op de locatie.
Klant
City Marketing
Lelystad
Cameraman & Editor
Carsten
Cameraman & Editor
Matthias